15.05.2024
Середа,10:38
Вітаю Вас Гість

Логопедичні вправи для дітей і дорослих

Логопедичні вправиПравильна і красива мова є запорукою успіху в будь-яких починаннях, і навряд чи хтось буде це заперечувати. Прислухайтесь, як розмовляє ваша дитина, а тепер задумайтеся, як звучить ваша мова. Вона є прикладом для наслідування? Якщо ви помітили які-небудь відхилення від норми, вам потрібно звернутися до логопеда. Або ж спробувати скорегувати неправильні звуки самостійно. Для успішних занять розроблено багато ефективних методик, але є кілька правил, які вважаються універсальними і допомагають швидко досягти бажаного результату:

  • 1. Починати заняття слід з простих звуків, і переходити до складних поступово («к», «г», «х», «й», «л», «р»).
  • 2. Працювати починайте з логопедичної розминки для губ і язика.
  • 3. Заняття повинні подобатися дитині.
  • 4. Вправи для виконання можна взяти з будь-якої логопедичної допомоги.

Завзятість і терпіння, плюс послідовне виконання методичних рекомендацій, і успіх буде досягнутий в найкоротші терміни.

Логопедичні вправи для розвитку мови

Артикуляційна гімнастика - логопедична розминка - логозарядка - це такі спеціальні вправи, які покращують рухливість артикуляційного апарату. Гімнастика допомагає зробити промову чіткою, при цьому дитина не повинна відчувати, що її примушують. Повторюйте вправи при кожному зручному випадку. Так само слід приступити до тренування дихання. Дихальну гімнастику можна виконувати в ігровому стилі. Ось кілька популярних вправ, які сподобаються малюкові і будуть надзвичайно корисні:

  • 1. «Надуй мильну бульбашку». Грати можна у ванній, надувати мильні бульбашки між долоньками, або на вулиці, попередньо розвівши в баночці з водою шампунь, щоб вийшов мильний розчин.
  • 2. «Сдуй кульбабу» (якщо сезон кульбаб ще не настав, можна здувати пушинку або ватку з зошитового листа).
  • 3. «Чий кораблик далі попливе». Зробіть кораблики з паперу і пустіть їх у тазик з водою. Подути на кораблик, змагаючись, чий кораблик далі попливе. Дути не більше 7 секунд, щоб у дитини не почалося запаморочення.
  • 4. «Весела мавпочка». Надуй щоки і подержись за вушка. Покажи і сховай язичок. Погримасничай перед дзеркалом. Тепер зроби серйозне обличчя, а потім знову покажи мавпочку.
  • 5. «Надування куль». Купіть в магазині різнокольорові кулі і надувайте їх разом з дитиною. Надувши кулі, складайте їх на стіл, а потім здувайте зі столу.
  • 6. «Як змійка шипить». Запропонувати дитині показати як шипить маленька змійка (шипить тихо). Як шипить велика змійка (середній звук) Як шипить величезна змія (дуже сильний звук).

Логопедичні вправи на звук «р»

Після розминки можна приступати до постановки звуків. Найбільш проблемним, як правило, є звук «р». В якості спеціального тренування виконуйте наступні вправи:

  • 1. «Чиї зубки краще блищать».
  • розкрити рот і з внутрішньої сторони посувати кінчиком язика по зубкам, так щоб це нагадувало чищення зубів;
  • показати чисті зубки в усмішці.

Важливо! На губах повинна бути посмішка, зуби видно, щелепа нерухома.

  • 2. «Ми пофарбуємо будинок».
  • розтягнути губи в широкій посмішці, відкрити рот і полизати тонким кінчиком язика піднебіння;
  • робити язиком рухи назад - вперед, як пензель маляра, який прикрашає будинок.

Важливо! Губи не повинні рухатися, стежити, щоб язичок доторкався до зовнішньої сторони зубів.

  • 3. «Хто далі кине м'яч».
  • зробити посмішку;
  • висунути язик і покласти його широким переднім краєм на нижню губу. Одночасно довго вимовляти звук «ф», так щоб вийшло перегнати ватку на протилежний край столу.

Важливо! Не робити щічки великими, контролювати щоб дитина вимовляла саме звук «ф».

  • 4. «Смачне повидло».

Трохи відкрити рот і зробити рух язиком по губах так ніби на губах повидло і його потрібно злизати. Реально можна капнути крапельку меду або повидла дитині на губи. Важливо! Притримайте пальцем нижню щелепу, якщо дитина намагається допомагати мови нижньою щелепою, язик не повинен торкатися куточків рота.

  • 5. «Птах».
  • розкрити рот, покласти язик на верхню губу і починати рухи широким краєчком язичка по верхній губі назад і вперед;
  • одночасно, намагатися не відривати язик від губ - виконувати погладжування;
  • виконувати вправу спочатку повільно, потім збільшити темп і почати вимовляти бл-бл-бл як це робить голуб.

Важливо! Язик повинен працювати добре, облизуючи верхню губу, при цьому він не повинен вивалюватися вперед або йти в бік.

  • 6. «Музиканти».
  • відкрити рот в усмішці і побарабанить краєчком язика по верхніх альвеолах і намагатися сказати звук схожий на англійський D;
  • вправа повинна нагадувати барабанну дріб, з кожним разом потрібно збільшувати швидкість дробу.

Важливо! Удар язичка повинен бути чітким як барабанний дріб, ніяких сторонніх звуків крім D не чути. При виконанні вправи відчувається сильний повітряний струмінь, рот не закривається. Щоб уточнити правильність виконання, піднесіть листок паперу до рота: листок повинен відхилятися.

Комплекс логопедичних вправ для поліпшення якості мови

Логопедичні вправи на звук «ц»

Існує кілька способів постановки звуку «ц», два з них ви побачите далі:

  • 1. Ігрова форма.
  • піднесіть палець до губ і скажіть дитині - «Не говори так голосно. Тихіше!» - т-ц-ц; На даху спить котик т-цццц. Не буди його, а то він з'їсть мишок т-ццц. Все навколо тихо т-цццц. Мишки не галасуйте т-цццц;
  • поїзд при зупинці каже пасажирам т-ц-ц. Не галасуйте пасажири т-цццц. Не поспішайте вийти т-ццц. Не розмовляйте так голосно т-ццц.
  • 2. Від поставлених звуків.

Піднесіть руку дитини до своїх губ і вимовте звук ц. Він повинен відчути один дотик повітряної струменя. Тепер піднесіть руку до його губ і попросіть, щоб він виголосив звук ц. Він відчує два дотики повітряної струменя. Це відбувається при неправильному вимові звуку ц. Поясніть дитині, що струмінь повітря при вимові ц повинен бути один. Повторюйте вправу з дитиною, поки вона не втомиться.

Логопедичні вправи на звук «л»

  • «Гудок поїзда». Показати язичок і одночасно сказати - у-у-у-у. Поїзд їде у-у-у. Голосно, чітко у-у-у.
  • «Чистий язичок». Притискати язик між зубами так ніби намагаєтеся його чистити. Виконувати рухи вгору і вниз. Вправа схоже на маляра, який прикрашає будинок.
  • «Пограємо з конячкою» (звук від копит конячки). Весела конячка бігає, а копитця співають цок-цок-цок-цок. (Побігати з дитиною зображуючи конячку.)
  • «Язичок співає». Трохи прикусивши язичок, співаємо лек-лек-лек. Помовчати і знову лек-лек-лек. Зробити два-три рази.

Логопедичні вправи при заїканні

При роботі з заїканням важливо створити комфортні умови для занять, працювати над плавністю мовлення, розвивати мовне дихання, виконувати безліч вправ в ігровій формі.

  • 1. «Веселі каруселі». Ходити по колу і на кожен крок вимовляти: «Ми веселі каруселі опа-опа-опа-па-па, татати-таті-тата».
  • 2. «Веселі курчата». Стрибки на правій і лівій нозі поперемінно з проголошенням: «Хлоп-топ-хлоп! Уф-ів-аф! Ап-цап - тап! Тап-тип-рап-роп-ціп-ціп!».
  • 3. «Пограємо в диригента». Ритмічно робіть помахи руками і дитина повинна вимовляти на розспів будь-які слова, склади або голосні.
  • 4. Ляскаємо в долоні на кожен голосний звук. При успішному виконанні додаємо тупотіння ногою на кожен голосний звук. Якщо у дитини не виходить одночасне виконання двох вправ, то спочатку відпрацюйте одне, потім інше, а потім з'єднаєте. Важливо, щоб дитині подобалося завдання, і вона відчувала себе комфортно, не боялася і не соромилась.
  • 5. Взяти короткий дитячий вірш і запропонувати дитині прочитати його під будь-яку спокійну музику. При цьому стежити, щоб дитина не порушував ритм. При успішному прочитанні маленького вірша, слід брати більш складні і довгі вірші. Можна запропонувати дитині розповісти вже відоме їй вірш, але з умовою, що вона буде потрапляти в такт музиці. Мелодію слід брати класичну або інструментальну без слів.

Логопедичні вправи для дорослих

Вади мови зустрічаються не тільки у дітей, а іноді й у дорослих. Тому дуже важливо, перш ніж ви почнете коригувати мову своєї дитини, звернути увагу чи все в порядку з вашою промовою. Якщо ви помітили невеликі відхилення у вигляді нечіткості проголошення деяких літер, то відпрацювати правильність мовлення допоможуть скоромовки. Виберіть ті, що вам подобаються, і приступайте до занять за планом:

  • прочитайте скоромовку кілька разів;
  • спробуйте вимовити, повільно вимовляючи всі звуки;
  • не прискорюйте темп, поки не вийде ясно і чітко вимовляти всі звуки повільно;
  • досягнувши позитивних результатів у повільному темпі, переходьте на швидкий. Важлива не швидкість, а точне вимовляння всіх звуків;
  • маленькі за обсягом скоромовки вимовляєте на одному диханні. Дотримуйте темп і ритм.

Логопедичні вправи на звук р, л, ц і ін.

Вправи на чіткість вимови

Говоріть ясно і чітко слова: трава, дрова, ліжко, річка, рак, вогонь, цибуля, стукіт, гроно, цвях, орел, козел, прийшов, пішов, зайшов, каратист, піаніст, фашист, інтурист, брова, морква, хуртовина, карусель, вода, гра, дійшла, підошва, полк, гуртка, подружка, тарілка, білка, ліжко, стояти, писати, літати, стрибати, птах.

Прочитавши слова, ви зможете виявити, які звуки є проблемними, і над чим потрібно працювати.

Візьміть будь-який вірш чи текст і читайте його з особливим виділенням інтонації і виразною артикуляцією. Слідкуйте за положенням нижньої щелепи і губ.

Важливо зазначити, що принципових відмінностей при роботі з дітьми і дорослими немає. Просто дітям пропонують ігрові форми, а дорослим цього не потрібно. А техніка і вправи для дорослих такі ж, як і для дитини. Тому виявивши порушення в якомусь звуці слід звернутися до вправ описаним вище. «Конячка», «пофарбуємо будинок», «веселий потяг», «смачне повидло», «чистий язичок», «веселі курчата». А правильність виконання вправ допоможе проконтролювати дзеркало.

Логопедичні вправи після інсульту

Рідним і близьким хворого людини важливо знати, що логопедичні вправи дадуть результат, якщо будуть виконуватися систематично. Тут ви знайдете кілька вправ, особливо не відрізняються від наведених раніше. Всі вправи повинні повторюватися 15-20 разів. Вони повинні допомогти відновити мову хворому, що переніс інсульт.

  • 1. «Кінь». Імітувати рух язиком в роті так, щоб виходив звук схожий на кінське цокання.
  • 2. «Отруйна змія». Висовувати язик якомога далі і шипіти як змія.
  • 3. «Стіна». Зробити оскал, так щоб передні зуби були видні. Виконується без звуку.
  • 4. «Добрий чарівник». Посміхатися, не показуючи зуби.
  • 5. «Сопілочка». Показувати кінчик язика згорнутого трубочкою. Дути в нього намагаючись зробити повітряний струмінь як можна сильніше.
  • 6. «Гучномовець». Зробити губи трубочкою. Приставити долоню до губ і починати голосно сурмити.
  • 7. «Бублик». Зробити губи літерою «О» і проспівати Про-Про-Про-Про-Про-Про-О.
  • 8. «Маятник». Висунути язик і виконувати вправи вгору вниз. Рухи язика повинні нагадувати рухи маятника.
  • 9. «Хороша долонька». Цілувати долоньку голосно чмокая (так як при повітряному поцілунку). Важливо при виконанні вправи складати губи в трубочку таким чином, щоб відчувалося напруження губних м'язів.
  • 10. «Хобот слона». Висунути язик і пробувати дістати спочатку до носа, потім до підборіддя. Важливо у виконанні вправи не допомагати язику губами.

Регулярне виконання таких вправ допоможе хворому після інсульту відновити мову і повернутися до повноцінного спілкування.

Логопедичні вправи для дітей і дорослих тренують артикуляційний апарат, підвищують чіткість вимови звуків і формують правильну мову. Не забувайте виконувати дихальні вправи, що також важливо при постановці звуків.

Всього коментарів: 0
avatar